Reklamy, banery, wielkie billboardy to już niedługo stanie się przeżytkiem. Ludzie mają coraz większą wiedzę dotyczącą środowiska, chcą o nie dbać, a reklamy zaczynają ich razić. Ten rodzaj interakcji z klientem nie jest eko, nawet jeżeli nie ma bezpośredniego wpływu na środowisko, to niszczy piękny krajobraz. Jak więc nawiązać kontakt z klientem jednocześnie wychodząc naprzeciw jego oczekiwaniom? Idealnym rozwiązaniem wydaje się blog firmowy. Jest to nowoczesna i ogólnodostępna forma marketingu.
Zalety prowadzenia bloga firmowego
- Aktywność firmy – na blogu przede wszystkim, wszystko powinno być na bieżąco, możesz pokazać klientowi jakie zmiany zachodzą w firmie, jaka jest jej historia. Tutaj nie musisz ograniczać się do krótkich, przyciągających uwagę newsów, możesz pokazać firmę od jej serca. Dodatkowo zdjęcia urozmaicą przekaz i zilustrują odbiorcy pozytywne zmiany.
- Skoro się dzieje, to znaczy, że firma rozwija się, skoro już w przeszłości się działo, a na blogu jest to udokumentowane to znaczy, że firma jest doświadczona. Ta analogia pomaga firmie budować siłę i pozycje marki. To tu możesz opisać wszystkie działania, sukcesy i szanse rozwoju. Tym samym pokazujesz, że firma jest unikatowa, jedyna w swoim rodzaju i godna zainteresowania.
- Klient widzi, że dzieje się, wyrobiona jest marka to musi znaczyć, że firma jest wiarygodna. Nie da się wyrobić marki bez zaufania klientów. A skoro tyle osób zaufało i się nie zawiodło, to potencjalny klient też chętnie skorzysta z oferowanych usług.
- Skąd wiadomo, że inni się nie zawiedli? Blog to możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem. To tutaj osoby powinny mieć możliwość wymiany zdań na temat usług czy możliwość wystawienia opinii. Wzmacnia to wiarygodność, ale także zacieśnia kontakty z klientami. Firma przestaje być bezosobowym podmiotem, a staje się zgraną grupą ludzi.
- Źródło informacji. To w tym miejscu powinny znajdować się najważniejsze informacje na temat firmy. Ważne by były wyrażone w prosty czytelny sposób, tak by nie trzeba było ich szukać. Dodatkową opcją, która wpłynie pozytywnie na odbiór będzie możliwość zadania pytania. Pamiętaj by klienci nie czekali zbyt długo na odpowiedź.
- Obowiązek odpowiadania na pytania klientów może być świetnym sposobem na integrację pracowników. W końcu muszą znaleźć sposób, by podzielić się natłokiem korespondencji. To pomoże im również wytworzyć unikatowy tryb wspólnego działania.
- Nie tylko odbiorcy pozyskują informacje o firmie, ale również Ty o swoich odbiorcach. Możesz sprawdzić, jaka grupa ludzi najczęściej odwiedza Twoją stronę, czy, która z zakładek budzi największe zainteresowanie. Umiejętne obserwowanie pomoże rozwijać się firmie i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom. Niekiedy obserwacja jest inspiracją do działania. A czasem klienci sami podsuwają pomysły w wiadomościach, daj im tylko taką możliwość.
- Twoja strona to przede wszystkim nowoczesna reklama, która wciąż trwa, jest ogólnodostępna i daje Ci rozgłos w wielu miejscach jednocześnie. Czasem nie zdajemy sobie sprawy jak wielki zasięg i oddziaływanie ma współcześnie internet.
Jak prowadzić blog firmy?
- Często publikuj – systematyczność to klucz do sukcesu. Jeżeli posty będą pojawiały się rzadko ludzie przestaną odwiedzać stronę firmy myśląc „i tak nie ma tam nic nowego”. Pokaż odbiorom, że dzieje się i jest to niezmiernie ciekawe. Natomiast jeśli posty będą pojawiać się regularnie wyrobisz w odbiorcach nawyk odwiedzania strony w celu zobaczenia „co nowego słychać”.
- Różnorodność publikacji – zbyt dużo tekstu może przytłoczyć potencjalnego czytelnika. Żyjemy w erze obrazkowej, więc długie akapity, ciągnące się przez kilka stron nie będą atrakcyjne. Pamiętaj też że wydarzenia, które mogą wydawać ci się ciekawe nie zawsze takie będą dla odbiorcy. Anegdotki związane z pracą w firmie mogą być niezrozumiane, wychodź więc naprzeciw oczekiwaniom. Urozmaicaj teksty zdjęciami, ale nie popadaj w paranoje, co za dużo to nie zdrowo. Z samych zdjęć ludzie nie wyczytają potrzebnych informacji. Łącz więc wszystko w jedną, zgraną całość. Raz na jakiś czas może video?
- Pisz na temat – jeżeli prowadzisz bloga firmowego dostosuj treść do działalności firmy. Ludzie wchodzą na stronę zazwyczaj w konkretnym celu. Chcą zdobyć potrzebne informacje. Skupiaj się więc na konkretach. Lepiej, by treść była lapidarna niż żebyś rozwodził się na tematy zupełnie rozbieżne z oczekiwaniem odbiorcy.
- Pokaż profesjonalizm – używaj fachowego słownictwa, ale nie przesadzaj, gdyż tekst ma być przede wszystkim zrozumiały. Słownictwo ma wzbogacić twój tekst. Zbyt duża ilość takich zwrotów może sprawiać wrażenie snobizmu. Chcesz przecież swoimi kompetencjami zachęcić odbiorcę, a nie go przestraszyć.
- Nawiązuj relacje z czytelnikiem – niech twoje teksty nie będą bezosobowe. Podpisuj się zawsze i pisz uniwersalnie, ale do konkretnego czytelnika. Tekst stanie się bardziej „ludzki”. Nie będzie produktem firmy, a dziełem konkretnego człowieka należącego do zespołu.
Prowadzenie bloga firmowego to w dzisiejszych czasach nieodłączny element marketingu. Prawdopodobnie internet, to sfera, która najbardziej wpływa na potencjalnego odbiorcę. Większość ludzi sięga przede wszystkim do internetu chcąc zasięgnąć opinii na dany temat. Zadbaj o to, by odnajdywane informacje o twojej firmie pochodziły z pierwszej ręki- firmowego bloga